Zawód asystenta działu księgowości jest zawodem związanym z wykonywaniem swoich obowiązków w biurze, w których mogą występować uciążliwości typowe dla takiego miejsca pracy. Uciążliwości te są spowodowane długotrwałą pracą przy komputerze oraz związane ze słabą wentylacją pomieszczeń biurowych. Stanowisko asystenta może stwarzać dyskomfort psychiczny i problemy osobiste. Poniżej przedstawiono spis czynników środowiska pracy związanych z wykonywaniem zawodu asystenta, asystent działu księgowości Poznań, oraz możliwych skutków dla zdrowia:
CZYNNIKI MOGĄCE POWODOWAĆ WYPADKI:
- Urazy głowy – spowodowane częstym schylaniem się pod biurko w celu dostania się do jednostki centralnej komputera.
- Możliwość urazów w wyniku poślizgnięcia, potknięcia i upadku – śliskie, polerowane, pastowane podłogi, pozostawione otwarte szuflady, luźne przewody telefoniczne.
- Upadek z wysokości – źródłem tego zagrożenia jest bardzo często przemieszczanie się po schodach, korzystanie z drabiny przy wyszukiwaniu dokumentów znajdujących się na górnych pułkach szafy.
- Możliwość urazów w wyniku ukłucia, przecięcia, przekłucia – ostre przyrządy stosowane w biurze (nożyczki, spinacze, zszywki) oraz krawędzie papieru.
- Poparzenia – spowodowane kontaktem z gorącym powietrzem pochodzących z wewnątrz drukarek laserowych.
- Porażenie prądem elektrycznym – spowodowane przez wadliwie działający sprzęt komputerowy.
- Promieniowanie elektromagnetyczne niejonizujące oraz pole magnetyczne i elektrostatyczne, ultrafioletowe – emitowane przez monitory wyposażone w tradycyjne kineskopy.
- Nadmierny hałas emitowany przez sprzęt biurowy, rozmowy, telefon itp. w pomieszczeniach o złych warunkach akustycznych może spowodować uszkodzenia słuchu.
- Zatrucia – spowodowane przez ozon, tlenki azotu emitowane przez sprzęt biurowy np. kopiarki, drukarki laserowe.
- Możliwość chorób układu oddechowego i uczuleń – spowodowane przez pył papieru, środki do czyszczenia, kleje, dym papierosowy lub zanieczyszczenia powietrza wynikające z wadliwego systemu wentylacji.
- Pożar – zwarcie instalacji elektrycznej, nieostrożne obchodzenie się z otwartym ogniem przy dużej ilości dokumentów.
- Ruchome elementy sprzętu biurowego – np. niszczarki dokumentów.
CZYNNIKI BIOLOGICZNE
- Możliwość chorób zakaźnych – spowodowane przez mikroorganizmy chorobotwórcze, zakażeniu którym sprzyja kontakt z gośćmi i współpracownikami, szczególnie w pomieszczeniach, w których znajduje się dużo osób, a które nie mają dostatecznej wentylacji.
CZYNNIKI ERGONOMICZNE I PSYCHOSPOŁECZNE
- Wielogodzinna praca przy komputerze, praca nad dokumentacją powoduje obciążenia wzroku, zwłaszcza gdy występuje złe oświetlenie, złe ustawienie kąta obserwacji, złe ustawienie kontrastu. Powoduje to zamęczenie wzroku.
- Dolegliwości bólowe wynikające z przeciążenia układu zamazywaniem lub mięśniowo-szkieletowego – wynikają bardzo często z wykonywania podwójnym widzeniem czynności powtarzalnych (posługiwanie się nieustannie klawiatura, obrazu, suchością, myszką).
- Nieprawidłowa pozycja ciała w czasie pracy wynikająca z zastosowania nieergonomicznego siedziska, złe umieszczony monitor, brak oparcia dla nadgarstków, przedramion, stóp. Spowodować może to bóle karku, ramion, okolicy lędźwiowo-krzyżowej kręgosłupa.
- Problem psychospołeczny związany z adaptacją do nowych technologii opartych na technice komputerowe, nauka języków obcych, pracowanie pod presja czasu oczekiwanie wzrostu efektywności, pełnej dyspozycyjności.
- Podległość i związane z tym potencjalne narażenie na molestowanie seksualne (np. przez bezpośredniego przełożonego) – możliwość stresu psychicznego.
- Przemoc fizyczna lub słowna ze strony gości, osób dzwoniących.
- Obciążenia psychiczne – wynikają bardzo często z konieczności podejmowania ważnych decyzji.
- Niewłaściwe rozmieszczenie stanowisk pracy względem siebie – najczęściej zbyt mała odległość.
Zostaw komentarz